Uvod
Sekcija za keramiko pri Zvezi društev slovenskih likovnih umetnikov,
ki je ob strokovni pomoči kustosinje Brede Illich Klančnikove pripravila
izbrani pregled umetniške keramike pomembnega slovenskega ustvarjalca
na tem področju Mihe Maleša, se s to razstavo tvorno vključuje v
vsebinski okvir prvega mednarodnega bienala keramike UNICUM 09 v
Ljubljani.
Poleg te že historične keramične produkcije in produkcije drugi
naših starejših delujočih umetnikov pa je treba prav na tem mestu
dati priznanje( in opozarjati nanje sproti na vsakem koraku ,ob vsaki
priložnosti) vsem tistim drugim sodobnim likovnim profesionalnim
umetnikom, ki jim (globalizacijskemu času in netrendovskemu toku
keramike navkljub), keramično, zlasti plastično-prostorsko oblikovanje
pomeni ne samo mik, temveč ustvarjalni izziv in vzgib v njihovi opredelitvi
avtorske poetike.Če uresničitvi sodobne keramike lahko sledimo pri
(žal samo še redkim ) predstavnikom zrele srednje generacije v Sloveniji,
ki so se s prav tako ustvarjalnostjo uveljavili skozi ves svoj umetniški
čas, lahko vendarle že slutimo, da bo tudi v mladi generaciji , ki
ostaja na uporabnih pozicijah klasičnih medijev, prišlo keramično
oblikovanje spet do svojih novih možnosti in moči..
Mojca Smerdu, mag.kiparstva
predsednica sekcije za keramiko pri ZDSLU
Ljubljana, maj 2009
Galerija ZDSLU, Komenskega 8, 1000 Ljubljana
MIHA MALEŠ - KERAMIKA
6. maj - 1. junij
odprto
ponedeljek - petek: 10. - 18. ure
28. oktober - 14. november - Galerija Društva likovnih umetnikov
Maribor, Židovska ulica 10, Maribor
ponedeljek - petek: 9. - 13.
Avtorica: Breda Ilich Klančnik
Miha Maleš (*1903, Jeranovo nad Kamnikom, +1987, Ljubljana) je bil
človek mnogih talentov. Poleg Jakca si je zagotovil pionirsko vlogo
na področju slovenske grafike, bil pa je tudi slikar, risar in pesnik,
bibliofil in založnik, umetnostni organizator in še marsikaj. Če
se je sam malce ironično označil za obrtnika, je nemara meril tudi
na področje, ki ga bo prvič podrobneje osvetlila razstava v Galeriji
Zveze društev slovenskih likovnih umetnikov na Komenskega 8 v Ljubljani
in nas popeljala v svet njegove keramike. Poudarjena izrazna moč
linije bo na številnih poslikanih okrasnih krožnikih in vazah zazvenela
v novih in hkrati že dobro znanih maleševskih akordih. Pod loščem
gibko izrisane figure, portreti in v krožno formo ujete maske ter
živalski liki s fauvističnim nadihom nam bodo znova pričarali mikavne
likovne zgodbe slikarja - pesnika.
Pretežna večina zajetne Maleševe likovne produkcije
je ohranjena na papirju in v spominu jo kar samodejno najprej povežemo
z grafiko.
Na začetku se na belini izriše gola risba, zatem jo poselijo odtisi
z grafičnih matric, iz katerih se luščijo ekspresivna nasprotja črno-belih
ploskev, zlagoma pa se gibki liniji in temnim površinam na beli osnovi
pridruži barva. Papir nadomesti najobičajnejši slikarski temeljnik
- platno. Papirnato in platneno osnovo v tridesetih letih prejšnjega
stoletja pogosto nadomestijo še drugi mikavni materiali in tehnike
od freske do steklenega vitraža, osnutki za tapiserije in knjižne
opreme ter končno keramika. Čudenje in radosti odkrivanja najbližje
kamniške okolice, "najlepše pokrajine na svetu2, skrivnostnih slik
na steklu v skromnem domačem "bogkovem kotu" in preprostih poslikanih
keramičnih predmetov ter okrašenega posodja za vsakdanjo rabo odzvanjajo
v Maleševi ustvarjalnosti tudi potem, ko so se njegova likovna obzorja
od učnih let prek Zagreba, Dunaja in Prage razširila do modnih francoskih
vplivov. Če so se ga že dotaknile Picassove, Dufyjeve in Chagallove
domislice ter fauvistična barvitost, pa Maleš ni nikoli zanemaril
pristnega domačega folklornega izročila. Prvin žlahtne dediščine
ljudskega oblikovanja ne zasledimo le v njegovem delu, v grafiki
in še posebej poslikani keramiki, temveč je nanje pogosto opozarjal
tudi v likovni reviji Umetnost, ki jo je izdajal polnih devet let.
S članki, razstavljanjem in prodajo v svojem Umetniškem salonu, ki
ga je leta 1930 odprl v Ljubljani na Kongresnem trgu, si je prizadeval
dvigniti likovno kulturo na Slovenskem na višjo raven. Še posebej
si je prizadeval za popularizacijo črno-bele umetnosti in načrtno
je poskrbel za promocijo ljudske umetnosti.
Kako velikopotezno je mladi umetnik zastavil svoj
promocijski program, lahko razberemo iz intervjuja, ki je bil natisnjen
v Slovenskem
narodu
13. 3. 1930. leta: "Moj umetniški salon bo prvi zavod za umetniško
trgovino in obrt s stalno razstavo najodličnejših zastopnikov naše
likovne umetnosti brez razlike struj in tendenc. Umetniška delavnica
salona bo izdelovala vse izdelke, spadajoče k podobarstvu, rezbarstvu
in pozlatarstvu in bo posvečala posebno pažnjo cerkveni umetnosti:
izdelovanju in renoviranju starih slik, okvirjev in soh, nadalje
dekorativnemu kiparstvu, okvirjem vseh vrst, in to po načrtih salona
ali stranke, diplomam, umetniškim slikam, fotografijam itd. Poleg
najmodernejših vzorcev po lastnih načrtih bom imel stalno tudi tovarniške
izdelke. Skratka izdeloval bom vsa v umetno obrt spadajoča dela s
sodelovanjem tovariša podobarja Lojzeta Kozjeka, prvovrstnega specialista
za rezbarstvo in pozlatarstvo.
Poleg delavnice otvorim tudi prvo slovensko trgovino z umetninani, s katero
bo združena, kot rečeno, stalna umetniška razstava vseh domačih in tujih slikarjev
in kiparjev (Jakopič, Vavpotič, Dolinar, Šantel, A. G. Kos, Gaspari, Smrekar,
vsi člani Slovenskega umetniškega društva in dr.). Tudi se bodo prodajale,
kupovale, renovirale in ocenjevale umetniške antikvitete.
Keramika, znana v naših trgovinah po tujih šablonskih izdelkih, bo v mojem
salonu zastopana v glavnem po slovenskih keramikih (šola Kralj - Beran, Dolinar,
Pajničeva in dr.). Moj salon se bo bavil tudi z umetniško propagando in založbo.
V kratkem izide serija razglednic avtoportretov naših slikarjev in kiparjev."
Nekaj let pozneje, natančneje leta 1935, se je Maleš tudi sam posvetil
keramiki. Če zanemarimo začetne, šolske kiparske poskuse, so ateljejski
vonj po mokri glini že zdavnaj zamenjale tiskarske in oljne barve.
Keramike se je zdaj lotil kot slikar. Strogi pravokotni format grafičnega
lista je nadomestila vesela krožna oblika. Najprej se je na krožnikih
iz delavnice za keramiko Schnabel v Kamniku pojavila lastna podoba.
Sledilo ji je nekaj portretov bodoče žene Olge, pod prosojno glazuro
pa se je zalesketal še motiv s Spominom na Benetke, ki ga je v malce
spremenjeni kompoziciji v naslednjem letu prenesel tudi na platno.
Nekaj let pozneje je ustvaril celo serijo poslikanih krožnikov z
upodobitvami slovenskih narodnih noš. Smisel za nadrobnosti je prišla
do veljave v igrivem okrasju in vezenju naglavnih pokrival. Poleg
serije keramičnih krožnikov, ki jih je poleg grafike z uspehom razstavil
v Milanu leta 1939, je Maleš na razstavo uvrstil še primere ljudske
keramike, da bi z njimi ilustriral bujno fantazijo brezimnih ustvarjalcev
iz okolice Kamnika in Ribnice na Dolenjskem ter tujce opozoril na
našo žlahtno tradicijo in likovni občutek ljudskih umetnikov za plastično
voluminoznost predmetov, ki nas s svojo enostavnostjo in neposrednostjo
pogosto nagovarjajo z elementarno močjo, sorodno govorici moderne
plastike.
Potem ko se je sredi petdesetih let prejšnjega stoletja Maleš vrnil
z daljšega popotovanja po zahodni Evropi, se je znova intenzivneje
posvetil keramiki. Poleg razgibane figuralike je v krožne forme ujel
tudi številne živalske like, ki jih sočasno srečamo v živahnem prepletu
na Večernih igrah v grafiki in slikarstvu. Na krožnikih je eksperimentiral
s hrapavo povrhnjico konjskih trupov v nasprotju z zglajeno površino
ozadja, v vaznem slikarstvu pa prihaja do izraza poudarjena obrisna
linija profilov, ki si sledijo na trebušastem obodu keramične posode.
Barvita podglazurna poslikava s številnimi reminiscencami na oddaljene
afriške in druge kulture ter predvsem na domače folklorno izročilo
je našla svoje mesto na mnogih krožnikih, vazah, vrčih in pivskem
posodju ter celo na miniaturnih brošah.
Vsa pisana dekorativna bera Maleševe poslikane lončevine je praznik
za oko, neskončna radost pripovedovanja in oblikovanja. Umetniku
samemu se je zdelo vredno, da jo pogosto razstavi in z njo dopolni
preglede popularnejše grafike in oljnih podob. Tudi danes mikavna
in sveža, predstavlja keramika znotraj Maleševega opusa pravi unikum
in prav je, da postavi merilo za bienalno zasnovani UNIKUM.

Društvo likovnih umetnikov Ljubljana.
FOTO ARHIV
|