Narodni muzej Slovenije - Metelkova, Maistrova ulica 1, 1000 Ljubljana
ŠTUDIJSKA ZBIRKA KERAMIKE IN STEKLA, STALNA RAZSTAVA
15. maj - 28. september
odprto
torek - nedelja: 10. - 18. ure
Avtorica: dr. Mateja Kos
Razstavljeni so predmeti, ki so pomembni mejniki v
zgodovini oblikovanja keramike v Sloveniji in v Evropi. Izbrani so
zlasti tisti, ki so v določenem obdobju inovativni, ker uvajajo nove
tehnike in ki so značilni za čas ali za območje. Predmeti so razvrščeni
glede na tipološke značilnosti in funkcijo (lekarniške posode, umetniški
predmeti, kavni ali čajni servisi, krožniki, figurine ipd.). Znotraj
vsake skupine je začrtan kronološki lok od najstarejšega do najmlajšega.
Nekatere zveze med predmeti so polemične, kot na primer ročka za
vino - majolika, druge pa oblikovne in tehnološke, na primer beloprstena
keramika. Najstarejši predmet na razstavi je iz prazgodovine, najmlajši
pa iz začetka 21. stoletja. Izbrani predmeti odražajo bogato tradicijo
in vrhunsko kakovost lončarstva, industrijskega in unikatnega oblikovanja
keramike pri nas.

Bustelli
Narodni muzej Slovenije - Metelkova, Maistrova ulica
1, 1000 Ljubljana
TRADICIONALNA IN SODOBNA KERAMIKA V SLOVENIJI
15. maj - 28. september
odprto
torek - nedelja: 10. - 18. ure
Avtorica: dr. Mateja Kos
Oblikovanje keramike ima v Sloveniji dolgo, kar tisočletno
tradicijo. Skozi različna obdobja se je razvilo bogastvo oblik in
okrasja, ki ni povezano samo z uporabnostjo predmetov, ampak sega
čez meje vsakdanjosti in se spogleduje z umetnostjo. Morda je ravno
Narodni muzej Slovenije - Metelkova pravšnje prizorišče prvega mednarodnega
trienala UNICUM 09. Ko namreč primerjamo dosežke sodobne umetniške
keramike s tradicijo, lahko razvojno linijo oblikovanja keramike
beremo na dva načina: od najstarejše do današnje in obratno, od sodobnosti
se poglobimo v vedno bolj oddaljeno preteklost. S tem se nam zgodovina
keramike preplete v nit, s katero se povezuje ustvarjalnost naših
prednikov s sodobnostjo, težnjo po uporabnosti pa zamenja težnja
k umetnosti.
V zadnjih desetletjih je bilo veliko napisanega o ljudskemu lončarstvu. Ta
rokodelska dejavnost, ki so se in se še z njo ukvarjajo mojstri, izšolani v
duhu cehovstva in družinske tradicije, je v naši zavesti močno zasidrana. Tradicionalni
dekorativni vzorci in oblike dosegajo vrhunsko kvaliteto in so organsko povezani
z odnosom do slovenske tradicije, do naših korenin. Ljudsko lončarstvo je tisti
segment keramičnega ustvarjanja, ki se podobno kot slovenski kozolec in majolika
navezuje na nostalgično slovenskost, na narodno zavest, na vseprisotnost naše
dediščine. V primerjavi z lončarstvom sta tako industrijska kot umetniška keramika
veljali za manj kreativno, manj prvinsko dejavnost, za nekaj umetnega, neskladnega
s slovensko tradicijo. Zlasti industrijska keramika je dolgo veljala za uničevalko
tradicionalnih rokodelskih spretnosti.
Pred več kot tremi desetletji je nov zagon dobilo raziskovanje
slovenske industrijske keramike, predvsem izdelkov tovarn, ki so
na našem ozemlju delovale od sredine 18. stoletja do danes. Gre za
industrijsko vejo, ki je ena prvih prešla na serijsko proizvodnjo
(predvsem po zaslugi Angleža Josiaha Wedgwooda) in se povezala z
novim poklicem, z industrijskim oblikovanjem. Med najpomembnejšimi
so tovarna beloprstene keramike Žige Zoisa v Ljubljani, keramična
tovarna v Kamniku, ki je pred kratkim po več kot stopetdesetih letih
zaprla svoja vrata in Keramična industrija Liboje. Vsi trije izdelovalci
so dosegali vrhunske rezultate, ljubljanska in celjska tovarna pa
sta bili vsaka v svojem času v vrhu srednjeevropske keramične produkcije.
Tudi tovarna Dekor v Ljubljani je predvsem zaradi povezav s Srednjo
šolo za umetno obrt in s profesorji, ki so tam poučevali, dosegala
vrhunske rezultate.
Ponovno ovrednotiti je treba le še segment oblikovanja
keramike, ki je bistveno povezan s sodobnim ustvarjanjem, to pa je
skupaj s tradicijo temelj narodove kulture. Gre za sodobno umetniško
keramiko. Ta zvrst pri nas še išče svoje mesto v umetnosti in v zavesti.
Glede na vrhunske uspehe in potencial slovenskih umetnikov in oblikovalcev
ovir tudi za umetniško keramiko ne bi smelo biti. Pa so, med drugim
tudi v tem, da nimamo šole, ki bi na akademskem nivoju izobraževala
prav za oblikovanje v keramiki. V bistvu gre za keramično kiparstvo,
a ne v smislu skice ali modela, kar glina pogosto pomeni pri klasičnem
kiparstvu. Keramično kiparstvo ne obsega samo rokodelstva ali zgolj
unikatnega oblikovanja. Gre za spoj vsega trojega, za umetniško sintezo,
ki bi ustvarjanju v keramiki dala novo dimenzijo.
Nujno je torej na eno od slovenskih univerz uvesti študij keramike. In če smo
že pri tem, nujno je ustanovili Akademijo uporabne umetnosti, kjer bi se šolali
oblikovalci stekla, keramike, kovin, lesa ter tekstila in tako najpopolneje
združili poznavanje materiala in tehnik z umetniško domišljijo in ustvarjalnostjo.
Takšne ustanove imajo v vseh sosednjih državah in seveda tudi v vseh evropskih
središčih. Urejen šolski sistem na področju likovne in uporabne umetnosti bi
kreativnemu umetniškemu izražanju dal še dodaten zagon.
Slovensko oblikovanje postaja bolj in bolj prepoznavno. To kaže tudi vrsta
nagrad našim oblikovalcem in umetnikom. Slovenskim ustvarjalcem ne manjka potenciala,
le priložnost rabijo. Ena od njih, namreč, da se še bolj uveljavijo tudi v
mednarodnem merilu, je gotovo prvi mednarodni trienale keramike UNICUM 2009.
Bogastvo in raznovrstnost keramičnega ustvarjanja na Slovenskem namreč poteka
v sozvočju z dogajanjem na tem področju v tujini, obenem pa odraža dolga stoletja
domače keramične tradicije. Oblikovanje keramike je namreč enakovreden sestavni
del moderne in sodobne umetnosti. V svetu s tem materialom ustvarjajo najvidnejši
umetniki, svoja dela pa razstavljajo na različnih razstavah, tudi preglednih
in seveda mednarodnih. S Prvim mednarodnim trienalom keramike se bo tudi pri
nas vzpostavila tradicija rednega razstavljanja, tako kot je že uveljavljena
na drugih področjih umetniškega ustvarjanja. Tako bo nemara lažje doseči zastavljene
cilje: vzpostavitev sistema šolanja na srednjem in visokošolskem nivoju, uveljavitev
oblikovanja keramike v sodobnem umetniškem ustvarjanju in prodor na druga področja,
kot je na primer industrijsko oblikovanje.
|