Narodni muzej Slovenije - Metelkova, Maistrova ulica
1, 1000 Ljubljana
UNICUM 09
15. maj - 27. september
odprto: torek - nedelja: 10. - 18. ure
Predsednica žirije: dr. Nadja Zgonik
Prvi mednarodni trienale keramike Unicum v Ljubljani
nam ponuja priložnost, da začnemo o keramiki premišljevati na nov
način. Ob vsej tradiciji, ki jo v našem prostoru imamo - pomembni
lončarski zgodovini, nekaj stoletni zgodovini industrijske keramike
in več kot sto let dolgi tradiciji kiparstva v žgani glini - je res
že čas, da to umetniško zvrst postavimo tudi v kontekst ostalega
dogajanja v vizualnih umetnostih danes.
V sodobni umetnosti je v zadnjem času že povsem prevladalo
načelo o enakopravnosti vseh medijev, tehnološko generiranih in drugih,
ki so rezultat ročno-obrtnih praks. Predsodki z obeh strani so popustili
- umetnik se v ustvarjalnem procesu lahko sproti odloča, kateri medij
bo izbral. V razstaviščih po svetu se popolnoma neekskluzivistično
prepleta vse, od fotografije, videoprojekcij, slikarstva, preprostih
izrezank, svetlobnih objektov, ready-madeov, risb, do kipov iz vseh
vrst materialov ali uporabnih predmetov, steklenic, skodelic
Ta
zapovedana neobremenjenost mora imeti sproščujoče učinke. Z demokratičnim
pristopom je mogoče odkrivati vedno nove možnosti v izrabi tehnik,
tudi keramike, o katerih se nam je še do včeraj zdelo, da vemo o
njih že prav vse.
Keramika ima med umetniškimi mediji čisto posebno mesto.
Glina se kot najstarejši material za ustvarjanje ne more otresti
refleksije o preteklosti. Je sinonim za začetek zgodovinskega časa,
saj je bila iz nje oblikovana posoda, iz katere se je človeštvo od
začetka prehranjevalo, v obliki glinene ploščice pa je bila tudi
polje za zapis, ki je sprva beležil zaloge hrane, kmalu zatem pa
resnične in zamišljene zgodbe ter ohranjal spomin.
Keramika je material, ki spaja vrsto bipolarnosti.
Na videz čvrsta in gmotasta oblika je v resnici krhka, z lahkoto
se razbije (tudi steklo je krhko, le da je ob njem manj prisoten
občutek, da bomo, če ga razbijemo, izgubili tudi vse vanj neposredno
vtisnjene sledi). Kljub krhkosti je hkrati tista, ki simbolizira
trdoživost (morda celo trdnost?) naše civilizacije, saj lahko iz
najdenih drobcev lončenine sestavimo predmete, ki smo jih nekoč uporabljali
in si ustvarimo predstavo o preteklosti. Sestavljanje razbitih delcev
lahko primerjamo s postmodernističnim postopkom spajanja spominskih
drobcev, vendar zdaj z njim več ne rekonstruiramo pomenov iz preteklosti,
pač pa iščemo nov pomen.
Še nekaj binarnih opozicij je spojenih v tem umetniškem
materialu. Izdelek iz keramike je, ko je kip, obenem tudi posnetek
uporabnih oblik. Kot kip je lahko posoda za pogled. Pogled vstopa
skozi odprtino v posodi v notranjščino kipa in se v njej ulovi. Tako
kip nazorno vrača pogled gledalcu in združuje opozicijo znotraj-zunaj.
Kompleksnost gline kot umetniškega materiala se kaže tudi v tem,
da o njej lahko govorimo v celotnem razponu, od poststrukturalistične
retorike do vnovičnega odkrivanja arhetipske simbolike osnovnih elementov,
ko zemlja, ki je primarna snov, kot v alkimističnem postopku napredovanja
materije v spoju z ognjem razvije višjo kvaliteto.
Delo v keramiki je hkrati mimesis, mimikrija in simulacija.
Mimesis pomeni, da zemlja (glina) nastopa kot zemlja, s čimer je
ta snov odrezana od vse potencialne metaforike. Z mimikrijo se glina,
ko na primer uporabimo engobo, prikazuje, kot da je zemlja, s simulacijo
pa se pretvarja, da je nekaj drugega, predvsem ko nastopa kot uporabni
predmet ali ima kiparski videz, kar snov odtujuje od njenih elementarnih
prvin. Dve kontroverzni značilnosti keramike, njena nedoločljivost
in hkrati determiniranost z nekaj označevalci, ki se jim kakršen
koli predmet, izdelan v tej snovi, le težko izogne, jo postavljata
v položaj končne nedorečenosti pa tudi enigmatičnosti. Morda pa je
to prava podlaga, ki bo omogočila, da bo keramika material, iz katerega
bomo danes ustvarili nekaj novega. Je njen stik z večtisočletno tradicijo
breme? Ali preprosto zelo dolga pot, morda kar usoda naše civilizacije,
ki jo moramo le nadaljevati?
Delo z glino je danes mogoče postaviti tudi v političen
diskurz. Aktualne družbene spremembe, ki so posledica gospodarske
krize in nove ekološke osveščenosti, so nas pripeljale v položaj,
ko se kot ena od možnih oblik za življenje v prihodnosti kaže vnovična
vzpostavitev posameznika kot samozadostnega bitja. V velikih mestih
so že začele nastajati skupnosti, ki želijo biti neodvisne od preskrbovalnih
verig velikih trgovskih podjetij in drugih sistemsko vzpostavljenih
mrež, ki upravljajo z našim življenjem. Podobno nekdanjim rokodelcem
se med seboj povezujejo tako, da vzpostavijo osnovno ekonomijo preživetja,
ki čim manj obremenjuje okolje. V tem iskanju novih življenjskih
paradigem bo imela glina izjemen položaj. Prvič, ker je ekološki
material, drugič pa zaradi svoje univerzalnosti, ker povezuje vse
obstoječe oblike ustvarjalne dejavnosti: popularno umetnost (ljudsko
lončarstvo), visoko umetnost (umetniška keramika) in oblikovanje
(predmeti in posodje serijske izdelave).
In kakšna bi bila v sodobnem času zaostritve problematike
varovanja našega planeta aktualnejša umetniška metafora kot krhka
zemlja?
Narodni
muzej Slovenije - Metelkova, Maistrova ulica 1, 1000 Ljubljana
UNICUM 09 V NARODNEM MUZEJU SLOVENIJE
15. maj - 27. september
odprto
torek - nedelja: 10. - 18. ure
Avtorica: Dragica Čadež Lapajne
Razstava I. Mednarodni trienale keramike Unicum 09
ustvarja v Sloveniji možnost, da pojmovanje keramike dobi ustrezno
vrednost v sodobni likovni umetnosti. Osrednje razstavišče trienala,
Narodni muzej Slovenije - Metelkova, Maistrova 1, bo predstavilo
obširno mednarodno razstavo umetniške keramike, ki je tekmovalnega
značaja in je organizirana po že uveljavljenih razpisih v svetu.
Razstavljena bodo dela 76 avtorjev iz 28 držav. Izbor je opravila
strokovna mednarodna žirija in s svojim izborom opozorila na različne
vzgibe sodobnih avtorskih praks doma in v svetu.
Postavlja se nam vprašanje ustreznega - predvsem visokošolskega - izobraževanja
ter hkrati potreba po poglobljenem likovnem in po tehnološkem študiju keramike.
S to prvo trienalno razstavo sodobne umetniške keramike pri nas se ponuja vizija,
da je lahko keramika sodoben medij 21.stoletja in enakovreden sestavni del
sodobne umetnosti.
      
FOTO
ARHIV:
|