Festival
Ljubljana, Trg francoske revolucije 1, Ljubljanski grad- Kazemate
SEDMERICA
MED (PO)SLIKANO KERAMIKO IN KERAMOSKULPTURO
15. maj - 12. julij
odprto
vsak dan: 10. - 18. ure
Avtor: Aleksander Bassin
muzejski svetnik
Predstavitev izbrane sedmerice umetnikov, ki so po
svoji osnovni izobrazbi kiparji ( Sonja Rauter Zelenko,Sonja Tavčar
Skaberne, Vlasta Zorko, Karel Zelenko, Drago Tršar, Peter Černe)
oziroma slikar in grafik ( Vladimir Makuc, Karel Zelenko), nosi v
kontekstu prvega mednarodnega trienala keramike UNICUM 09 s seboj
najmanj dve sporočili oziroma opozorili::
da opozori na navzočnost tega prvobitnega likovnega izrazila tudi v slovenskem
prostoru, pri čemer lahko zapišemo, da gre pravzaprav za njegovo (skoraj že
historično) razsežnost v okviru našega modernizma,saj ga je začela razvijati
kot samostojno likovno vejo predvsem (ali celo samo) tista generacija, ki se
je v davnih letih (1925/26) vpisala na novoustanovljeni oddelek za keramiko
pri tedanji Tehniški srednji šoli v Ljubljani s prvim profesorjem Františekom
Beramom.(Ta oddelek je obiskovala tudi Sonja Rauter).Tudi na novi Akademiji
za upodabljajočo umetnost v Ljubljani so se nato izšolali tisti kiparji, ki
so se ukvarjali tudi s keramiko, predvsem keramoskulpturo.Hkrati pa velja opozoriti,
da so pričele delovati tudi tovarne za takoimenovano fino keramiko, tako Keramika
v Novem mestu,v Libojah Keramična industrija in Dekor v Ljubljani, ki pa so
ena za drugo izgubljale najprej specializirani oddelek, nato pa tudi povsem
zaključile s kakršnokoli avtorsko umetniško produkcijo.Trg, ki je potreboval
samo industrijsko keramiko, pa tudi šolska reforma(ukinitev tovrstnega oddelka
na Srednji šoli za oblikovanje v Ljubljani) ,sta eno z drugim pogojila izgubo
kontinuitete v keramični ustvarjalnosti
Med starejšo generacijo je gotovo naša razstavna sedmerica
tista, od katere vsak umetnik oziroma umetnica po svoje odkriva sproščene
in hkrati pomembne izrazne možnosti v keramično obdelani kiparski
gmoti vključno z detajlistično krhkostjo in barvitostjo kot neizogibno
dopolnitvijo.
"Sonja Rauter Zelenko je mojstrica snovanja na
lončarskem kolovratu modeliranja stožčaste anatomije s plastičnimi
podrobnostmi
in barvne glazure, kot tudi tehnike engobe, pri kateri začetni stožec
splošči in na ploskev, prepojeno z glino, razredčeno z oksidi in
vodo, nanaša motiv, ki ga nato izdela s praskanjem in sgrafitom.Med
njenimi najbolj priljubljenimi motivi je mlada ženska, predstavljena
večinoma kot stoječa figura v bogatem in raznolikem oblačilu, navdihnjenem
po predlogah narodnih noš, ki je hkrati izhodišče za sijoč in dekorativen
domišljijski svet figurin.Šele v podrobnostih raznolike podobe dopolnjuje
ponekod tudi gib ali atribut, povzet iz sveta vsakdanjih opravil...Njena
poetična in dekorativna umetnost je prežeta z zanimanjem za okrasje,
barve in ritmičnost ter sijaj materiala. Kot prva akademsko šolana
kiparka slovenske akademije je hitro in odločno stopila na samostojno
pot, ki ji poseben pečat daje družina, v krogu katere so se porodile
številne zamisli...." (Barbara Savenc)
Če kje, se med izbranimi razstavljaci prav v delih
Sonje Tavčar Skaberne razkriva svojevrstna erotika, skozi tisto,
skoraj infantilno telesnost ,do zrele polnosti.Ženska figura kot
da je ob tej ženskosti predana meditaciji in introvertiranosti.Intrigantna
mimetičnost je hkrati svojevrstna simbolna konotacija zlasti v kiparkinem
cvetličnem tihožitju s podobo ženske v nirvani.Tavčarjeva pa tudi
v monumentalnem (raz)cvetu znova dokazuje svoj kiparski talent za
minuciozno obdelano in razdelano kiparsko gmoto
"...in naposled samozavestna radoživost žensk
Vlaste Zorko, vse to je nastalo in nastaja kot lahkoten ter poetičen
del
kiparske ustvarjalnosti, ki mu delamo silo s stilskimi ali prostorskimi
opredelitvami....Njihova telesnost je tako samozadostna in enovita
(glava je le enakovreden, nič bolj individualiziran del te celote),
da nas zadovoljuje dejstvo, da sedijo, se sprehajajo, so odmaknjene,
so rdečelaske....Gotovo tudi kiparka Vlasta Zorko v tem ni izjema.Poznavalec
njenega opusa ji bo moral priznati spretnost portretiranja, pravilni
občutek za polnost organike v abstraktnih strukturah, hkrati pa ne
bo ne smel ne mogel prezreti lepote njenih figurin, ki se kot zreli
sadeži ponujajo očesu in dotiku." (Meta Gabršek Prosenc)
Na podglazurno poslikanih keramičnih krožnikih, kot
si jih je zamislil, je Karel Zelenko razvil svojo minuciozno risbo
do svojevrstne gladke "zapeljivosti", če apostrofiram njegovo poimenovanje
(Zapeljevanje) še po izvedbeni strani.Ljubezenski pari, pretežno
Harlekin v stilizirani historični obleki in Suzana, nas prepričujejo
s svojevrstno anahrono pojavnostjo prikrite izzivalnosti in erotičnosti.Neoromantiziran
zven keramičnega krožnika je ubran na večnostno simboliko, ki se
je dandanes vse redkeje zavedamo ali (celo) predajamo
Grafik Vladimir Makuc pristaja s svojo slikarsko-risarsko
izvedbo na porcelanasti plošči:senzacija odsevne gladkosti materiala
bogati stereotipno, značilno človeško in animalistično fizognomijo
s sublimno fizično in mentalno krhkostjo.Njegove keramike imajotudi
značilno kiparsko opredelitev in s tem še dopolnjujejo njegovo krajinarsko
videnje Krasa
Kipar Drago Tršar je v keramiki našel svojevrsten izziv:
po eni strani zaradi svoje minuciozne, skoraj grafične površinske
obdelave kiparske gmote, po drugi strani pa zaradi barvitosti, ki
mu jih je prav taka površinska erozija narekovala oziroma dobesedno
zahtevala.Od prvotnih, v kobaltsko modro barvo dobesedno "pomočenih"
keramoskulptur je Tršar v nadaljevanju posvetil posebno pozornost
obdelavi, se pravi tehnologiji, barvitosti raznolikih učinkov barv,
ki jih danes premišljeno podreja izgrajujoči formi oziroma tudi tistemu
svojemu, izrazito intuitivnemu prostorskemu "valovnemu" rokopisu.Tršarjeva
keramoskulptura je prav gotovo par excellence v slovenskem plastičnem
modernizmu.
Poslikava predmetnosti(kar tako), krajinarske tektonike
in arhitekture in ornamentalne, barokizirane figuralike- vse to so
značilnosti keramoskulpture Petra Černeta.Sinteza predmetnosti in
ornamentalne figuralike, ki je prav arcimboldovkso groteskna, predstavlja
svojevrstno preigravanje s historicističnimi oblikami, ki tvorijo
umetnikov izziv, postavljen kot ogledalo našemu enakovrstnemu, brezosebnemu
vsakdanu.Se tej keramiki dandanes znamo nasmehniti in uživati v njeni
prešernosti?


FOTO ARHIV:
|